Ontevreden na aankoop model y

Raymon

New Member
19-01-2023
3
1
Goedemorgen,

Mijn naam is Raymon en rij sinds eind december in een model Y Performance . Nu na 3 weken rijden ben ik toch erg teleurgesteld. Zo ie zo beviel mij het opdringerige gedrag dat ik de auto eind december moest afnemen al niet, maar nu zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen die ik echt niet vind kunnen. De demo auto waar ik mee gereden had blijkt nu anders te zijn dan de auto die ik geleverd heb gekregen. In de tijd tussen bestellen en leveren heeft Tesla besloten om een aantal wijzigingen door te voeren die niet gecommuniceerd zijn.

De eerste is dat ze vanaf Q4 geen parkeersensoren meer leveren op de nieuwe auto’s. Dit zouden ze in de toekomst willen gaan doen via de camera’s op de auto, maar voor nu mag je dus maanden zonder rijden. Aangezien het best een forse auto is maakt dit het soms lastig op smalle plekjes.

Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.

Het 3e punt is dat de prijs nu in Januari 3 weken na mijn betaling met €6000 verlaagd is op een performance model. Wat Tesla doet is niet te volge. Eerst een prijsverhoging in juni 2022 dan onderdelen schrappen van de auto en vervolgens weer een verlaging.

Kan en mag Tesla dit allemaal maar doen? Ik koop een nieuwe auto na een rit in een demo model. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde auto geleverd krijg.

Zijn er meer nieuwe model y eigenaren die er zo in staan en zouden stappen te ondernemen zijn? De dealer geeft niet thuis.
 

DucMul12

Member
29-01-2023
8
1
Hoi Raymon,

Ik ben tegen ongeveer hetzelfde aangelopen.
Heb reeds de verkoper gebeld en ook ik werd er erg dringend op gewezen dat er reeds een auto beschikbaar was en heb dat geaccepteerd maar zag 3 weken later tot mijn schrik dat de prijs 6000,- verlaagd was !!!
Volgens de consumentenbond kun je er alleen iets tegen doen als je echt harde bewijzen hebt dat de verkoper dit wirst dus dat lukt nooit.

Ik zou het een beter idee vinden als we massaal bij de dealers actie gaan voeren elke week op zaterdag heel de dag met Tesla rijders bij dealers gaan staan en ons verhaal bespreken met nieuwe klanten erbij .

Ik hoorp dat hier veel mensen op gaan reageren
 
18-01-2023
6
2
Ik had hetzelfde tussen kerst en nieuw moest ik hem ophalen. ik zei toen nog kunnen we het niet in 2023 doen? maar nee dan werd hij aan een ander gegunt en moest ik moinimaal een half jaar wachten. Ik heb dat allemaal op de mail! Ik begrijp dat er nogal wat processen lopen. Als er iets collectiefs loopt sluit ik me daar graag bij aan.

Het enige positieve is dat de auto wel echt fantastisch rijdt! Ik heb weinig klachten
.Twee kleine puntjes die ze komen oplossen: 1 de contacten uit mijn telefoon neemt hij niet allemaal over (heel vervelend maar dat komen ze oplossen. 2 boven de 100 km/uur lijkt t over de passagiersdeur openstaat zoveel windgeruis. Ook die komen ze oplossen.
 
  • Like
Reactions: Teslaforum

bartmoors

New Member
09-01-2023
2
1
Ik had hetzelfde tussen kerst en nieuw moest ik hem ophalen. ik zei toen nog kunnen we het niet in 2023 doen? maar nee dan werd hij aan een ander gegunt en moest ik moinimaal een half jaar wachten. Ik heb dat allemaal op de mail! Ik begrijp dat er nogal wat processen lopen. Als er iets collectiefs loopt sluit ik me daar graag bij aan.

Het enige positieve is dat de auto wel echt fantastisch rijdt! Ik heb weinig klachten
.Twee kleine puntjes die ze komen oplossen: 1 de contacten uit mijn telefoon neemt hij niet allemaal over (heel vervelend maar dat komen ze oplossen. 2 boven de 100 km/uur lijkt t over de passagiersdeur openstaat zoveel windgeruis. Ook die komen ze oplossen.
Hoi Emile, ik heb ook het probleem dat mn contactpersonen niet allemaal syncen met de Y. Ben benieuwd hoe je geholpen gaat worden, bij mij is het Tesla tot heden niet gelukt….
 
  • Like
Reactions: Teslaforum

Raymon

New Member
19-01-2023
3
1
Ik had hetzelfde tussen kerst en nieuw moest ik hem ophalen. ik zei toen nog kunnen we het niet in 2023 doen? maar nee dan werd hij aan een ander gegunt en moest ik moinimaal een half jaar wachten. Ik heb dat allemaal op de mail! Ik begrijp dat er nogal wat processen lopen. Als er iets collectiefs loopt sluit ik me daar graag bij aan.

Het enige positieve is dat de auto wel echt fantastisch rijdt! Ik heb weinig klachten
.Twee kleine puntjes die ze komen oplossen: 1 de contacten uit mijn telefoon neemt hij niet allemaal over (heel vervelend maar dat komen ze oplossen. 2 boven de 100 km/uur lijkt t over de passagiersdeur openstaat zoveel windgeruis. Ook die komen ze oplossen.
Ik heb ondertussen contact gehad met een advocaat en die zegt dat er weinig aan te doen is en als ze het al wisten het moeilijk te bewijzen is. Wat mij nog steeds heel erg dwars zit is dat er nog steeds geen oplossing is voor het ontbreken van de parkeersensoren. Ik kan nu gewoon tegen een muur aanrijden of tegen een pilaar met wegrijden. De auto doet niks. Terwijl er op de demo auto nog wel optische sensoren aanwezig waren. Hier is eventueel wel wat mee mogelijk. Tesla is een systeem aan het ontwikkelen waarmee dit via de camera’s rond de auto wil oplossen. Echter is door het weglaten van de optische sensoren de auto nu goedkoper om te bouwen.

Mochten er mensen een collectief willen starten houd ik mij aanbevolen
 
  • Like
Reactions: Teslaforum

bdk1976

New Member
22-12-2019
1
1
Goedemiddag,

Ik zie deze post en wil hier graag op reageren. Ook ik ben bijzonder onprettig verrast door het ontbreken van de parkeersensoren op onze auto (model Y long range). Op de 5e dag in bezit rijdt mijn vrouw dan ook zeer serieuze schade. Daarna ging ook nog eens een van de elektromotoren kapot.

Kortom, verdoemenis alom met deze auto. Wij hadden ons echt verheugd om plezierig met de auto te kunnen rijden naar 3,5 jaar heerlijk model 3 te hebben gereden.

Tesla geeft inderdaad niet thuis en leren communiceren is iets waar ze BROODnodig behoefte aan hebben.
Sterker nog. Service center Amsterdam heeft plechtig beloofd - via mail en mondeling - om mijn auto volledig te herstellen. Dat hebben ze grotendeels gedaan, maar niet helemaal. Prachtig gesprek achter de rug op het service center. In alles gelijk gekregen, stickertjes meegekregen om de schades die we nog te zien te markeren en dan de foto's via mail opsturen. Zou allemaal worden opgepakt.

We zijn weggereden en ze dachten "mooi, die zien we niet meer terug". Allerlei mails gestuurd en terugbelverzoeken gedaan. Ze reageren NIET.
(Sylvano, als je dit leest.. misschien wil je alsnog terugkomen op alle beloftes ???)

Deze houding is ronduit beschamend en niet waardig voor een inmiddels grote jongen in de auto-industrie.

Ik ben zo ver om een zaak te starten tegen Tesla want je wilt niet weten wat voor verhaal en wat voor communicatie wij al achter de rug hebben.

De officiële ingebrekestelling loopt, maar aangezien Tesla ook hierop niet reageert, betekent dat dat ze het erop aan willen laten komen.

Ik wil ook graag jullie hulp hierbij!

Ik heb bij de ingebrekestelling kort een aantal argumenten aangedragen waarom een auto met Vision niet is te vergelijken met een auto met parkeersensoren.

In essentie de volgende punten opgegeven. Mijn "inspiratie" heb ik gehaald uit dit filmpje en de bijdragen (comments vanuit de community, die er overigens niet om liegen!) Zie Youtube website, aangevuld met "/watch?v=-w1NS_eDz5k"

1) mijn proefrit ook met USS en in het geheel niet geïnformeerd over het ontbreken van USS
2) de claim van Tesla dat ik hiervoor heb getekend. Bewijs ontbreekt.
3) de persoonlijke bevestiging in het gesprek in Amsterdam dat er enkele fouten (door Tesla) in het aankoopproces zijn gemaakt. Wij hadden persoonlijk door de functionaliteit, techniek en bijzonderheden van deze auto geloodst moeten worden. Niet gebeurd. (wellicht dat we dan ook ter plekke hadden moeten tekenen ter kennisgeving van de afwezigheid van USS. Niet gebeurt dus. ) Dit gesprek of persoonlijk contact is er NIET geweest. Wij hebben de auto online gekocht en een mailtje gekregen wanneer we kunnen afhalen. That's it.
4) de fysieke incompabiliteit van de twee type sensoren. Een USS kan recht vooruit signaleren en kent daarin geen beperkingen. Tesla Vision heeft een blinde hoek voor de auto. Uit de praktijktests blijken die ook wel een stuk groter te zijn dan je 'wiskundig' zou kunnen verwachten (die is groter dan een rechte lijn vanuit de camera, over de motorkap heen naar de grond).
5) Tesla Vision interpreteert en extrapoleert de 'werkelijkheid' voor de auto *vanuit* de zij-sensoren. Want Tesla KAN niet voor de auto kijken i.v.m. de blinde hoek. Dus ook later geplaatste obstakels worden NIET gedetecteerd. Er vanuit gaan dat er één rechtdoorgaande lijn van obstakels is, zoals een stoep. Een fietspaal of iets dergelijks, kan niet worden gezien. Overigens moet het systeem leren. Een niet geleerd object, wordt gewoon (of liever gezegd domweg) niet herkend. Heeft USS uiteraard allemaal geen last van. Want een object kaatst het signaal terug. Maakt in principe niet uit wat het is, wat voor vorm het heeft (herkenning) en of het óók door zij-camera's kan worden herkend.
6) Tesla Vision wordt (soms ernstig) gehinderd door rij- en weersomstandigheden. Nederland is het land met 4 seizoenen in één dag. Alleen in optimale omstandigheden werkt Tesla Vision naar vermogen 'optimaal' (dat optimaal is dan ook met een korreltje zout te nemen). In de praktijk zie ik ook continu de melding voorbijkomen dat de parkeerhulp 'nog moet laden' of 'onnauwkeurig werkt'. Echt heel vaak. Met USS echt nooit, maar dan ook nooit problemen of mankementen gehad.
7) Onjuiste suggesties over de functionaliteit van het systeem op de Tesla website. "360 vision?" . "Maximaal zicht met camera’s aan de achter-, zij- en voorkant van de auto"? Klopt niets van. Andere automerken hebben dat allemaal wel (en werken ook niet met een vision systeem vanaf de *bovenkant* van de auto).


Met alle communicatie die met Tesla heeft plaatsgevonden, of liever gezegd de selectieve reacties en overwegend gewoon NIET reageren en NIET terugbellen, vind ik al met al dat er een behoorlijk naar spelletje met ons is gespeeld.

Ik vind het niet OK dat ik nu met dit systeem ben opgezadeld want het is ECHT NIET te vergelijken met USS en mensen vragen er echt om of ze ALS-JE-BLIEFT dat systeem, ook tegen betaling, weer terug kunnen krijgen.
Het ergste is dat je er ABSOLUUT niet op kunt vertrouwen dat het daadwerkelijk nauwkeurig dan wel ÜBERHAUPT obstakels kan detecteren.
En als je dus schade rijdt, dan ben jij de sjaak! Reparaties kosten duizenden euro's. En weet wat de materiaalkosten zijn van deze USS sensoren? 114 USD. Dat was het waard voor Tesla om dit weg te halen voor dit miljardenbedrijf.

Het gevoel dat ik nu bij Tesla heb, mede gegeven door hoe wij om de tuin zijn geleid, is slecht. Wij voelen ons berooid door dit bedrijf.
Ik snap het ook echt niet waarom ze zo ontzettend moeilijk doen. Echt heel slecht voor de business. Ik heb contact gehad met een advocaat die zelf ook Tesla rijdt en weet je wat hij zei? Dat hij deze gang van zaken van Tesla wel herkende. Zoveel mensen die zeggen dat dit ze totaal niet verbaasd van Tesla. Maar ook een stel hier om de hoek die op basis hiervan concreet hun order hebben geannuleerd (daarbij de aanbetaling 250,- voor lief nemend). Ik ga niet per sé zeggen voor mij geen Tesla meer, maar in ieder geval ZEKER GEEN auto zonder USS.

Dat is ook de reden waarom ik doorga met deze zaak.

Als jullie punten hebben dit mijn argumentatie kunnen ondersteunen, reageer alsjeblieft op deze post of via privébericht.

Wil je meer weten over mijn ervaringen en hoe de communicatie is geweest, stuur me maar een berichtje.
 
Laatst aangepast:
  • Like
Reactions: Teslaforum

Milkshake

New Member
22-10-2023
1
0
Ik ben ook zeer ontevreden over het ontbreken van de parkeersensoren in mijn model Y. Ik ben daarover niet ingelicht. Sterker nog ik heb de auto aangeschaft bij het Tesla service center Utrecht met een verkoper (dus niet online). Toen ik uitlegde dat mijn vrouw de auto groot vond en onzeker was over het parkeren in onze straat, raadde de verkoper mij aan 3.500 Euro extra te betalen nom zo de optie automatisch inparkeren te verkrijgen. Dat heb ik gedaan.
Tot op de dag van vandaag 11 maanden later dus, is die optie niet beschikbaar terwijl ik er wel voor heb betaald. De hulp bij parkeren is pathetisch vergeleken bij de 14 jaar oude volkswagen van mijn buurman die met sensoren en een 360 graden blik op de millimeter nauwkeurig kan parkeren, terwijl ik het moet doen met onnodige piepjes die waarschuwen voor de stoeprand (ja duh!) en wiebelende lijntjes die de afstand tot de auto voor me aangeven als ergens tussen 30 cm en 80 cm. Totaal onbruikbaar.

Ik heb mijn geld voor de extra optie teruggevraagd maar Tesla zegt principieel geen geld terug te geven.
Dus als er collectieve actie komt hierover sluit ik me graag aan.