Groot verlies aan actieradius na upgrade naar HW3.0

EDSnijder

Member
02-12-2020
13
1
Inmiddels 3 weken geleden heeft mijn Tesla Model 3 de hardware upgrade naar HW3.0 gekregen. Sindsdien gaat die niet meer naar sleepmode en worden in een regelmatige cyclus van ca. 2,5 minuut allerlei zaken in en uitgeschakeld:
  1. koelvloeistof pomp schakelt in en toert op en soms ook weer wat af.
  2. scherm schakelt in
  3. 2 harde klikken van een groot relais
  4. tegelijkertijd is een zacht getik hoorbaar bij de laadpoort
  5. aan het einde van de cyclus een harde enkele klik en daarna gaat alles uit
  6. tot slot ca. 30 sec stil en dan begint het weer opnieuw.
Dit gaat continue door, ook als de accu onder de 10 % lading zit, maar ook als de auto aan de laadkabel zit. Het verlies aan actie radius is ca. 30 met soms een uitschieter naar 60 km/dag bij stilstand in de garage en dat terwijl ik alle systemen heb uitgezet. Voor de hardware update was dit 1-2 km/dag en ik heb na de hardware update niets aan de instellingen veranderd. De Tesla dealer in Eindhoven kan de oorzaak niet vinden. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
 

EDSnijder

Member
02-12-2020
13
1
Aanvulling op mijn vorige post. Inmiddels 3 weken verder en Tesla heeft nog steeds geen oplossing gevonden. Ik heb het gevoel dat ze het niet serieus nemen en dat mijn probleem dus feitelijk wordt afgedaan als zijnde normaal. Even een sommetje. Mijn M3 verbruikt in stilstand momenteel 30 km/dag (dat was 1-2 km/dag). Bij een standaard verbruik van 155 Wh/km is dat 140 kWh/maand, oftewel 36 €/maand (26 cent/kWh), dit is bijna 450 €/jaar BIJ STILSTAND. Ik adviseer andere Tesla rijders dan ook om het verbruik bij stilstand eens te meten door simpelweg de afname in actie radius bij stilstand in een dag op te schrijven. Bij uitstaan van het actieve alarm systeem, zou dit 1-2 km/dag moeten zijn. Zo niet, dan gaat de auto niet in sleep stand. Ik ben helaas in 3 weken van een zeer tevreden Tesla rijder naar een zeer ontevreden Tesla rijder gegaan en ik hoop dat anderen met dit probleem zich ook melden bij Tesla. Daarmee krijgt het hopelijk wel de aandacht dit het verdient.
 

EDSnijder

Member
02-12-2020
13
1
Tweede update. Na 2 weken in Eindhoven te hebben gestaan, krijg ik te horen dat het geen hardware probleem is en dat ze de kennis niet in huis hebben om het op te lossen. Engineering is er mee bezig, maar die nemen de tijd (al vanaf 20 november bezig, nu 29 december). Ik mag de auto weer komen halen, zonder zicht op een oplossing. Wat een ongelofelijke slechte service van Tesla. Ik hoop nogmaals dat er meer Tesla rijders zich melden met dit probleem. Graag ook een reactie als de HW3.0 update wel goed is gegaan, dus zonder groot verlies aan actie radius bij stilstand.
 

martien

New Member
06-01-2021
2
0
Eindelijk iemand die het zelfde probleem heeft als ik . Ik gun je dit natuurlijk niet maar ik voelde me een beetje alleen met een probleem
IK ervoer ook 10% verlies in een dag niet aan de lader. en dat was niet de eerste maal.
Het vreemde is dat hij de dag erna weer met 1% omlaag gaat . Is volgens mij echt afhankelijk van de buiten temp en luchtvochtigheid in deze tijd.
Mijn auto valt na het wee opnieuw aanpassen van mijn App wachtwoord weer mooi in slaap. Waarbij ik geen enkele app oi verder inzet.

Heb gisteren een verzoek gedaan aan tesla om het te verklaren / op te lossen.

Ik durf op deze manier mijn auto niet op het vliegveld laten staan voor 2 weken.

Na het lezen van je bericht denk ik het antwoord wel te weten.....
 

EDSnijder

Member
02-12-2020
13
1
Inmiddels heb ik in bijna 2 jaar al 3 keer te maken gehad met een groot verlies aan actie radius. De eerste 2 keer ca. 20 km/dag, nu 30 en soms oplopend tot 50 km/dag. Alle 3 keer een andere oorzaak en de tweede keer door een 3rd party App (slim laden, zie mijn andere post) die doorlopend contact opnam met mijn M3. Wijzigen wachtwoord helpt daartegen. Beter nog is om geen 3rd party Apps te hebben die regelmatig contact opnemen met je Tesla, want daardoor gaat die niet in sleep mode.

Vandaag maar weer eens gebeld met Tesla, want het is 8 weken geleden dat ik de HW3.0 update heb gekregen en nog steeds is het daarop volgende probleem van de grote afname in actie radius niet opgelost. Het is om gek van te worden en al tijd tijd maar betalen voor de stroom die dat kost. Het blijkt een uniek geval te zijn (heb ik weer), wat ze hier in Nederland NIET kunnen oplossen en het ligt nu bij Tesla engineering in Amerika. Wordt vervolgd.
 

martien

New Member
06-01-2021
2
0
Lijkt me geen geval op zich. IK heb het probleem al op meerder Forums voorbij zien komen .
Want ik heb hetzelfde en ben het nu voor tesla aan het bijhouden wat het verval is en wanneer.
Ook ik heb geen enkele 3rd party /app meer openstaan .


Ik zal mijn bevindingen blijven delen en ben nieuwsgierig naar de bevindingen uit Amerika