Laden met 29 km/u is okee?

Remcog

Member
30-12-2019
10
0
Beste mede-Tesla rijders,
heb vlak voor de komst van mijn Model 3, Standard Range Plus , (nu anderhalve week in bezit, heel blij mee) de meterkast laten aanpassen, zodat ik nu 3 fase kan opladen met de Tesla Wall Connector. Een vrijwel lege Tesla kan ik dan in de nacht in zo’n 8 a 10 uur opladen tot 345 km bereik. De TWC laadt dan op met 29 km per uur, maar ik kan nergens vinden of dit okee is, wanneer je 3 fase oplaadt. Eigenlijk had ik een hogere laad-snelheid verwacht. Overigens bedenk ik me tijdens het schrijven, dat de rekensom niet klopt, want met 10 uur à 29 km/u zou je op 290 km uit moeten komen en niet op 345 km, dus wellicht loopt de laadsnelheid verder op (en ik kijk alleen in het begin naar de laadsnelheid). Hoop, dat jullie wat ervaringen kunnen delen.
 

marcelve

Active Member
03-10-2019
31
5
Technisch gezien kan de Model 3 met max. 11 kW laden (https://www.tesla.com/nl_NL/support/home-charging-installation)
laden.

Als typisch toegevoegd bereik geeft Tesla dan ook aan dat dit rond de 65 km/u ligt bij het thuisladen. In het begin van de laadcyclus begint deze laag en loopt dan snel verder op. Ik haal dan ook regelmatig een oplaadsnelheid van 60 tot zelfs 70 km/u (dat gemiddelde van 65 km/u klopt dus).

Je moet wel even tijdens de laadcyclus kijken of je de max. 16A (3x 16A bij 230V; 16x3x230 = 11 kW) haalt want als die lager is dan kan je die de display hoger zetten en zal dan ook de laadsnelheid toenemen.
 

Remcog

Member
30-12-2019
10
0
Ah, okee. Duidelijk verhaal. Dankjewel. Ik zal tijdens het opladen gaan kijken of ik die 16A haal. Wat mij nog niet duidelijk is, is of ik het aantal ampere zelf kan aanpassen en zo ja, hoe dan?
 

marcelve

Active Member
03-10-2019
31
5
Ga op het scherm naar het laadscherm (bliksemschicht) en dan zie je linksonder de laadstroom. Met de + en - knopjes kan je deze hoger of lager zetten. Bij mij staat hij dus op 16A.
 

Remcog

Member
30-12-2019
10
0
Dankjewel, Marcel. Typisch gevalletje van RTFM. Heb het nu zelf ook gevonden in de manual. Sorry, had beter moeten lezen. Heb meteen gekeken en bij mij staat ie inderdaad op maar 6A. Geen idee waarom. Misschien kan de laadkabel het niet aan, of staat ie standaard op een voorzichtige stand. Heb m nu opgehoogd naar 13A, zodat er thuis ook nog wat ruimte is voor de vaatwasser ‘s nachts. Nogmaals dank, ben koud anderhalve dag lid van dit forum en ben er nu al blij mee!
 

Remcog

Member
30-12-2019
10
0
Een update. Het verhogen van de laadstroom vanuit de auto heeft helaas niet geholpen. Heb verder gezocht en het probleem bleek in de Tesla Wall Connector te zitten: de laadstroom stond in de TWC ingesteld op 6A. Die kan je gelukkig zelf redelijk makkelijk op een andere stand zetten. Heb m op 13 A gezet en dat was de oplossing.
 

EDSnijder

Member
02-12-2020
13
1
Hoi Remco. Wat late reactie, maar je kunt de maximale stroom in je Wall Connector rustig op 16 of 20 A zetten (ik heb die van mij op 20 A staan). De maximaal opgenomen stroom stel je dan in op je scherm in de auto (zoals Marcel al had aangegeven). Ik laad zelf overigens met 3x16 A en dat gaat prima, ook met een wasmachine en droger er nog bij aan. Moet ik wel zeggen dat ik een 3-fase aansluiting met 3x25 A hoofdzekering heb.