Ontevreden na aankoop model y

Raymon

New Member
19-01-2023
3
0
Goedemorgen,

Mijn naam is Raymon en rij sinds eind december in een model Y Performance . Nu na 3 weken rijden ben ik toch erg teleurgesteld. Zo ie zo beviel mij het opdringerige gedrag dat ik de auto eind december moest afnemen al niet, maar nu zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen die ik echt niet vind kunnen. De demo auto waar ik mee gereden had blijkt nu anders te zijn dan de auto die ik geleverd heb gekregen. In de tijd tussen bestellen en leveren heeft Tesla besloten om een aantal wijzigingen door te voeren die niet gecommuniceerd zijn.

De eerste is dat ze vanaf Q4 geen parkeersensoren meer leveren op de nieuwe auto’s. Dit zouden ze in de toekomst willen gaan doen via de camera’s op de auto, maar voor nu mag je dus maanden zonder rijden. Aangezien het best een forse auto is maakt dit het soms lastig op smalle plekjes.

Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.

Het 3e punt is dat de prijs nu in Januari 3 weken na mijn betaling met €6000 verlaagd is op een performance model. Wat Tesla doet is niet te volge. Eerst een prijsverhoging in juni 2022 dan onderdelen schrappen van de auto en vervolgens weer een verlaging.

Kan en mag Tesla dit allemaal maar doen? Ik koop een nieuwe auto na een rit in een demo model. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde auto geleverd krijg.

Zijn er meer nieuwe model y eigenaren die er zo in staan en zouden stappen te ondernemen zijn? De dealer geeft niet thuis.

DucMul12

Member
29-01-2023
8
1
Hoi Raymon,

Ik ben tegen ongeveer hetzelfde aangelopen.
Heb reeds de verkoper gebeld en ook ik werd er erg dringend op gewezen dat er reeds een auto beschikbaar was en heb dat geaccepteerd maar zag 3 weken later tot mijn schrik dat de prijs 6000,- verlaagd was !!!
Volgens de consumentenbond kun je er alleen iets tegen doen als je echt harde bewijzen hebt dat de verkoper dit wirst dus dat lukt nooit.

Ik zou het een beter idee vinden als we massaal bij de dealers actie gaan voeren elke week op zaterdag heel de dag met Tesla rijders bij dealers gaan staan en ons verhaal bespreken met nieuwe klanten erbij .

Ik hoorp dat hier veel mensen op gaan reageren

18-01-2023
5
1
Ik had hetzelfde tussen kerst en nieuw moest ik hem ophalen. ik zei toen nog kunnen we het niet in 2023 doen? maar nee dan werd hij aan een ander gegunt en moest ik moinimaal een half jaar wachten. Ik heb dat allemaal op de mail! Ik begrijp dat er nogal wat processen lopen. Als er iets collectiefs loopt sluit ik me daar graag bij aan.

Het enige positieve is dat de auto wel echt fantastisch rijdt! Ik heb weinig klachten
.Twee kleine puntjes die ze komen oplossen: 1 de contacten uit mijn telefoon neemt hij niet allemaal over (heel vervelend maar dat komen ze oplossen. 2 boven de 100 km/uur lijkt t over de passagiersdeur openstaat zoveel windgeruis. Ook die komen ze oplossen.

bartmoors

New Member
09-01-2023
2
0
Ik had hetzelfde tussen kerst en nieuw moest ik hem ophalen. ik zei toen nog kunnen we het niet in 2023 doen? maar nee dan werd hij aan een ander gegunt en moest ik moinimaal een half jaar wachten. Ik heb dat allemaal op de mail! Ik begrijp dat er nogal wat processen lopen. Als er iets collectiefs loopt sluit ik me daar graag bij aan.

Het enige positieve is dat de auto wel echt fantastisch rijdt! Ik heb weinig klachten
.Twee kleine puntjes die ze komen oplossen: 1 de contacten uit mijn telefoon neemt hij niet allemaal over (heel vervelend maar dat komen ze oplossen. 2 boven de 100 km/uur lijkt t over de passagiersdeur openstaat zoveel windgeruis. Ook die komen ze oplossen.
Hoi Emile, ik heb ook het probleem dat mn contactpersonen niet allemaal syncen met de Y. Ben benieuwd hoe je geholpen gaat worden, bij mij is het Tesla tot heden niet gelukt….

Raymon

New Member
19-01-2023
3
0

Ik heb ondertussen contact gehad met een advocaat en die zegt dat er weinig aan te doen is en als ze het al wisten het moeilijk te bewijzen is. Wat mij nog steeds heel erg dwars zit is dat er nog steeds geen oplossing is voor het ontbreken van de parkeersensoren. Ik kan nu gewoon tegen een muur aanrijden of tegen een pilaar met wegrijden. De auto doet niks. Terwijl er op de demo auto nog wel optische sensoren aanwezig waren. Hier is eventueel wel wat mee mogelijk. Tesla is een systeem aan het ontwikkelen waarmee dit via de camera’s rond de auto wil oplossen. Echter is door het weglaten van de optische sensoren de auto nu goedkoper om te bouwen.

Mochten er mensen een collectief willen starten houd ik mij aanbevolen